Gmina Rychwał współpracuje z różnymi organizacjami i podmiotami na wielu płaszczyznach związanych z rozwojem kultury, sportu, edukacji i wychowania, pomocy społecznej czy też przeciwdziałaniu uzależnieniom i patologiom społecznym. Działania gminy nakierowane są przede wszystkim na tworzenie warunków do zwiększenia aktywności społecznej, prowadzenia ciekawych i efektywnych inicjatyw na rzecz mieszkańców, uzupełnieniu zadań w zakresie nieobjemowanym przez samorządowe struktury, a także zwiększenie udziału mieszkańców w rozwiązywaniu lokalnych problemów. Kształtowana w ostatnich latach współpraca w formach finansowej i pozafinansowej, doprowadziła do wyrobienia określonych dobrych praktyk i wzorów umożliwiających realizację zadań na wysokim poziomie. Pozytywne relacje z partnerami non-profit wypracowane zostały na podstawie wzajemnej odpowiedzialności, zaufania i dobrej komunikacji.

OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA WSPÓŁPRACĘ Z NGO

MAGDALENA GŁĄB

RENATA GRZELAK

Referat Oświaty, Promocji, Kultury i Sportu

pokój nr 8 tel. 63 2481001 w.19

 

PI STAR model kontraktowania usług społecznych na poziomie gmin to projekt realizowany przez Stowarzyszenie Instytut Zachodni, Samorząd Województwa Wielkopolskiego oraz Instytut HR we współpracy z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej w ramach Poddziałania 5.4.2 Rozwój dialogu obywatelskiego, jako jedno z działań mających na celu budowanie profesjonalnych relacji we współpracy między jednostkami samorządu terytorialnego a organizacjami pozarządowymi. Głównym problemem, do którego rozwiązania przyczyni się realizacja projektu oraz wykorzystanie modelu, jest niewystarczająca efektywność kontraktowania w zakresie usług społecznych przez jednostki samorządu terytorialnego w Wielkopolsce.

Gmina Rychwał w okresie od listopada 2013 r. do maja 2014 r., uczestniczyła w procesie testowania rozwiązań mających na celu polepszenie jakości współpracy między jednostkami samorządu terytorialnego, a organizacjami pozarządowymi w obszarze realizacji zadań publicznych. Wszystkich zainteresowanych zachęcamy do zapoznania się z produktem finalnym opracowanym w ramach projektu innowacyjnego PI STAR model kontraktowania usług społecznych na poziomie gmin. Link do poszczególnych produktów wypracowanych w ramach projektu PI STAR: http://www.uslugispoleczne.org.pl/pistar/?page_id=20

 

Gminy testujące model PI STAR w Wielkopolsce

 

gminy miejskie:

1. Konin

2. Kościan

3. Puszczykowo

 

gminy miejsko-wiejskie:

4. Kórnik

5. Oborniki

6. Pogorzela

7. Rychwał

8. Wolsztyn

 

gminy wiejskie:

9. Brodnica

10. Doruchów

11. Duszniki

12. Godziesze Wielkie

13. Kotlin

14. Kuślin

15. Przygodzice

16. Sieroszewice

17. Suchy Las

Szanowni Państwo,
Burmistrz Rychwała w związku z uchwałą nr XXV/163/16 Rady Miejskiej w Rychwale z 23 listopada 2016 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Rychwała oraz Zarządzeniem NR /16 Burmistrza Rychwała w sprawie przystąpienia do powołania Zespołu ds. Rewitalizacji ogłasza nabór do Zespołu ds. Rewitalizacji gminy Rychwał. Informujemy o możliwości zgłoszenia swojej kandydatury na członka ww. Zespołu. W pierwszej kolejności do udziału w pracach zespołu zapraszamy wszystkich mieszkańców zainteresowanych rozwojem naszej gminy i tematyką rewitalizacji, a zwłaszcza mieszkańców obszaru rewitalizacji (miasta Rychwał, miejscowość Rozalin), przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz grup nieformalnych, przedsiębiorców, przedstawicieli instytucji kultury, instytucji edukacyjnych, instytucji opieki społecznej, rady miejskiej, sektora publicznego, osoby bezrobotne, młodzież i osoby wykluczone.
Zespół ds. Rewitalizacji, jako organ konsultacyjny Burmistrza w zakresie rewitalizacji, zostaje powołany w celu zapewnienia współpracy ze wszystkimi grupami interesariuszy procesu rewitalizacji zdegradowanych obszarów gminy, gdyż partycypacja społeczna jest podstawową zasadą działań na każdym etapie tego procesu. Zgodnie z Wytycznymi Ministra Rozwoju z dnia 02.08.2015 r. w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych na lata 2014-2020, prace nad przygotowaniem GPR-u, jak również wdrażanie (realizacja) programu powinny być oparte na współpracy samorządu gminy ze wszystkimi grupami interesariuszy, w tym szczególnie ze społecznością obszarów rewitalizacji, innymi ich użytkownikami, przedsiębiorcami i organizacjami pozarządowymi.
Członkowie Zespołu będą aktywnie uczestniczyć w pracach nad sporządzeniem Programu Rewitalizacji dla gminy Rychwał oraz realizowanych w trakcie prac nad Programem działaniach z zakresu partycypacji społecznej takich jak warsztaty i spotkania informacyjne. Uczestnictwo w Zespole ma charakter społeczny i nieodpłatny, a za udział w posiedzeniach Zespołu nie przysługuje wynagrodzenie. Praca Zespołu będzie koordynowana przez powołanego w strukturach Urzędu Pełnomocnika ds. rewitalizacji.
Osoba chcąca uczestniczyć w pracach Zespołu ds. Rewitalizacji powinna zgłosić swoją kandydaturę za pomocą formularza deklaracji. Wzór deklaracji w wersji elektronicznej jest dostępny pod adresem www.rychwal.pl w zakładce „dla mieszkańców/rewitalizacja”. Wypełnioną i podpisaną deklarację należy złożyć w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Gminy i Miasta w Rychwale w terminie do 9 grudnia 2016 r.
Dodatkowe informacje dostępne pod numerem 63 248 10 01 wew. 14 lub 693 181 724.

Burmistrz Gminy Rychwał
/-/ Stefan Dziamara

Załączniki:
1. Informacja o naborze członków do zespołu
2. Deklaracja uczestnictwa
3. Zarzadzenie nr 13/2016


Gmina Rychwał realizuje projekt pn. „Przygotowanie i opracowanie programu rewitalizacji dla gminy Rychwał” współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014-2020, w ramach projektu „Wsparcie dla programów rewitalizacji gmin w ramach perspektywy finansowej 2014-2020”

Zgodnie z Wytycznymi Ministra Rozwoju w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych na lata 2014-2020 z 2 sierpnia 2016 r.:
Rewitalizacja – to kompleksowy proces wyprowadzania ze stanu kryzysowego obszarów zdegradowanych poprzez działania całościowe (powiązane wzajemnie przedsięwzięcia obejmujące kwestie społeczne oraz gospodarcze lub przestrzenno-funkcjonalne lub techniczne lub środowiskowe), integrujące interwencję na rzecz społeczności lokalnej, przestrzeni i lokalnej gospodarki, skoncentrowane terytorialnie i prowadzone w sposób zaplanowany oraz zintegrowany poprzez programy rewitalizacji. Rewitalizacja zakłada optymalne wykorzystanie specyficznych uwarunkowań danego obszaru oraz wzmacnianie jego lokalnych potencjałów (w tym także kulturowych) i jest procesem wieloletnim, prowadzonym przez interesariuszy (m.in. przedsiębiorców, organizacje pozarządowe, właścicieli nieruchomości, organy władzy publicznej, etc.) tego procesu, w tym przede wszystkim we współpracy z lokalną społecznością. Działania służące wspieraniu procesów rewitalizacji prowadzone są w sposób spójny: wewnętrznie (poszczególne działania pomiędzy sobą) oraz zewnętrznie (z lokalnymi politykami sektorowymi, np. transportową, energetyczną, celami i kierunkami wynikającymi z dokumentów strategicznych i planistycznych).

Szczegółowy harmonogram projektu zakłada:
- powołanie Gminnego Zespołu ds. Rewitalizacji,
- Opracowanie Diagnozy we współpracy Gminnego Zespołu ds. Rewitalizacji z ekspertami zewnętrznymi i społecznością lokalną,
- Badanie ankietowe mieszkańców, w tym osób niepełnosprawnych i wykluczonych społecznie do diagnozy i do programu rewitalizacji;
- Prowadzenie spotkań warsztatowych mających na celu zaangażowanie lokalnej społeczności i zapewnienie partycypacji społecznej w projekcie (2 spotkania prowadzone przez eksperta)
- Opracowanie programu rewitalizacji we współpracy Gminnego Zespołu ds. Rewitalizacji z ekspertami zewnętrznymi i społecznością lokalną
- Spotkania informacyjne prowadzone w szkołach- 2 szt, z mieszkańcami- 2 szt, z przedsiębiorcami- 1 szt, z NGO- 1 szt.
- Działania informacyjne i promocyjne.

Opracowany dzięki uzyskaniu dofinansowania Program rewitalizacji wyznaczy kierunki działań zmierzające do rewitalizacji wyznaczonych terenów w sposób zapewniający komplementarność przestrzenną, problemową, proceduralną oraz finansową. Całość działań będzie prowadzona na zasadach partnerstwa. Będą to działania uwzględniające sferę przestrzenno-funkcjonalną, techniczną, społeczną i gospodarczą. Cele wyznaczone przez grupy robocze składające się z przedst. wszystkich zainteresowanych grup społecznych z wyznaczonych terenów – będą realizowane etapami i zgodnie z zapisanym w programie rewitalizacji harmonogramem. Zainicjowany dzięki programowi rewitalizacji proces walki z wykluczeniem społecznym, aktywizacją zawodową ON, wzrost przedsiębiorczości oraz integracja społeczna będą podtrzymywane przez Wnioskodawcę po okresie realizacji celów zapisanych w programie rewitalizacji. Przewiduje się realizację działań w ramach wdrażania programu rewitalizacji (PR) w kolejnych latach, m.in. w ramach Programu Współpracy z NGO i Partnerstwa publiczno-prywatnego. Transfer uzyskanej dzięki opracowaniu PR wiedzy będzie służył do dalszych działań. Nawet w przypadku braku pozyskania środków zewnętrznych przez interesariuszy PR planuje się kontynuację w/w działań – prawdopodobnie w zmniejszonym zakresie – w celu wyeliminowania problemów gm. Rychwał tak, by znalazła się w grupie obszarów o zwiększającym się stopniu rozwoju i poprawiających się perspektywach. PR będzie wdrażany wówczas z Budżetu Gminy, w miarę posiadanych środków.
Opracowanie programu rewitalizacji zostanie dofinansowane w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014 – 2020 pn. „Wsparcie dla programów rewitalizacji gmin w ramach perspektywy finansowej 2014 – 2020” w kwocie 40 404,00 PLN. Całkowita wartość projektu 45 500,00 PLN.

 

ue001