zus                                                                                                                                                                                                 

 

Informacja prasowa

Do 16 sierpnia można skorzystać ze świadczenie postojowego

Do 16 sierpnia przedsiębiorcy i osoby wykonujące umowy cywilnoprawne, którzy odczuli negatywne skutki występowania w Polsce Covid-19, mają czas na złożenie wniosku o świadczenie postojowe.

 

Od 16 maja 2022 r. został zniesiony w Polsce stan epidemii. Zgodnie z przepisami wnioski o świadczenie postojowe przedsiębiorcy oraz osoby wykonujące umowy cywilnoprawne mogą złożyć najpóźniej w ciągu 3 miesięcy od miesiąca, w którym zostanie zniesiony stan epidemii, czyli do 16 sierpnia 2022 – informuje Marlena Nowicka – rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce.

Co bardzo ważne, termin 16 sierpnia dotyczy wniosków: RSP-D, RSP-DK, RSP-DB, RSP-DD, RSP-DD6, RSP-C, RSP-CZ, RSP-CK, RSP-CD6.

Inaczej jest w przypadku wniosków o świadczenie postojowe lub ponowne świadczenie postojowe (RSP-DD7), które jest przyznawane na podstawie przepisów rozporządzenia z 26 lutego 2021 r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19. Te wnioski mogą być składane do 23 lipca 2022 r. Dotyczy to takich branż jak: sprzedaż detaliczna, transportowa, gastronomiczna, kulturalno-rozrywkowa, sportowa, turystyczna, edukacyjna, cateringowa, usługowa, hotelowa, lecznictwo i fizjoterapia, fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne, wypożyczanie i dzierżawa, targi, wyroby futrzarskie i pralnictwo, dyskoteki, pokoje zagadek.

Świadczenie postojowe przeznaczone jest dla przedsiębiorców i osób wykonujących umowy cywilnoprawne, którzy negatywnie odczuli skutki występowania w Polsce Covid-19. Aby otrzymać środki należy spełnić kilka warunków. Informacje w tej sprawie znajdują się na stronie internetowej ZUS.

Co do zasady świadczenie postojowe przysługuje w wysokości 80 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę (ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę), obowiązującego w 2020 roku – czyli 2080 zł.

Przedsiębiorca, który rozlicza podatki w formie karty podatkowej i jest osobą zwolnioną z opłacania podatku VAT, może liczyć na świadczenie postojowe w wysokości 1300 zł.

Bez zmian pozostaje kwestia rozkładania na raty albo odraczanie terminu płatności bez naliczania opłaty prolongacyjnej oraz możliwość wnioskowania o odstąpienie od pobierania odsetek za zwłokę. Oznacza to, że przedsiębiorcy nadal mogą skorzystać z tych ulg i wnioskować do ZUS.

W ramach tarczy antykryzysowej ZUS wypłacił świadczenie postojowe na kwotę 6,5 mld zł. W samej tylko Wielkopolsce było to przeszło 667 mln zł.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Informacja prasowa

Dobre prognozy dla przyszłych emerytów

 

W czerwcu stan kont osób ubezpieczonych w ZUS, gdzie gromadzone są informacje o składkach na ubezpieczenie emerytalne, wzrośnie o 9,33 proc.

 

Co roku w czerwcu Zakład Ubezpieczeń Społecznych waloryzuje stan kont i subkont ok. 24 mln osób ubezpieczonych. Kwoty tam zapisane są podstawą obliczenia emerytury, a więc wprost przekładają się na wysokość przyszłego świadczenia.

Tegoroczny wskaźnik waloryzacji składek wynosi 9,33 proc. Wskaźnik ten ma też zastosowanie do kapitału początkowego osób, które pracowały przed 1999 r. Wysokość waloryzacji składek zależy od inflacji i wzrostu przypisu składek emerytalnych w poprzednim roku. Waloryzacja nie może być ujemna.

Z kolei wskaźnik waloryzacji subkonta wynosi 7,07 proc. Na subkontach zapisywane są kwoty środków przeniesionych z otwartych funduszy emerytalnych oraz część składek emerytalnych opłacanych od maja 2011 r. Waloryzacja subkonta zależy od przeciętnego wzrostu nominalnego PKB w ostatnich pięciu latach poprzedzających termin waloryzacji i również nie może być ujemna.

Wskaźniki te bezpośrednio przekładają się na wysokość naszych przyszłych emerytur. I tak dla przykładu, osobie, która zgromadziła na koncie w ZUS 450 tys. zł, ZUS dopisze prawie 42 tys. zł. Natomiast, jeśli ktoś zgromadził 850 tys. zł, dzięki waloryzacji stan jego konta zwiększy się o ponad 79 tys. zł – informuje Marlena Nowicka – rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce.

Po zakończeniu waloryzacji, ZUS przygotuje informację o stanie konta ubezpieczonego na 31 grudnia 2021 r. i udostępni ją na Platformie Usług Elektronicznych. Od 2020 r. Zakład nie wysyła już papierowych listów, chyba że poprosi o to klient.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

W lutym będą zwroty nadpłaconego podatku dla emerytów i rencistów

Emeryci i renciści, których wysokość świadczenia mieści się w przedziale 4 920 zł do 12 800 zł będą mieli obliczaną zaliczkę na podatek i składkę zdrowotną na  korzystniejszych zasadach. Wraz ze świadczeniem za luty niektórzy świadczeniobiorcy otrzymają zwrot nadpłaconego podatku za styczeń 2022 roku.

W piątek Minister Finansów podpisał rozporządzenie zmieniające technikę poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. W tej sytuacji emeryci i renciści, których wysokość świadczenia mieści się w przedziale 4 920 zł do 12 800 zł będą mieli obliczaną zaliczkę na podatek i składkę na ubezpieczenie zdrowotne na starych zasadach.

Oznacza to, że dla tej grupy świadczeniobiorców wprowadzenie Polskiego Ładu będzie neutralne. Nic nie stracą, a ich emerytury i renty nie będą pomniejszanie. Takich osób jest zaledwie 6 proc. w przypadku emerytów i niecałe 2 proc. w przypadku rencistów. Osoby, które już otrzymały wypłaty emerytury lub renty za styczeń, w lutym otrzymają wyrównanie.

Najwięcej kwotowo zyskają osoby ze świadczeniem brutto w okolicach 2500 zł miesięcznie. Taka osoba wykorzystuje w pełni kwotę wolną od podatku, a brak odliczenia składki zdrowotnej, nie jest przy tej kwocie świadczenia tak istotne. Emeryt z takim świadczeniem, przed zmianą przepisów otrzymywał na rękę 2088 zł. Dziś jego świadczenie na rękę wzrosło do 2275 zł, ponieważ nie zapłaci podatku 187 zł miesięcznie. Rocznie daje to kwotę 2244 zł.

Z kolei osoba z minimalną emeryturą lub rentą, czyli dzisiaj 1250,88 zł brutto, otrzymywała do niedawna na rękę 1067 zł. Dzięki zmianom wypłata wzrosła do 1138 zł. To więcej o 71 zł miesięcznie, a 864 zł rocznie. Podobnie jest w przypadku osób, które pobierają świadczenie w wysokości 3 tys. zł brutto. W ich portfelach będzie więcej o 148 zł miesięcznie, czyli 1776 zł rocznie.

Zgodnie z założeniami Polskiego ładu roczna kwota dochodu wolnego od podatku wzrośnie do 30 tys. zł. Wzrośnie też do 120 tys. zł pierwszy próg podatkowy. Kolejna zmiana dotyczy składki zdrowotnej – nie będzie pomniejszała zaliczki na podatek.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Prawie 106 tys. wniosków o rodzinny kapitał opiekuńczy wpłynęło do ZUS-u

 

Od 1 stycznia można składać do ZUS elektroniczne wnioski o wypłatę Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego. Do tej pory do ZUS-u wpłynęło prawie 106 tys. wniosków, z czego niemal 12 tys. wniosków złożyli rodzice z województwa wielkopolskiego.

 

Rodzinny Kapitał Opiekuńczy (RKO) przysługuje na drugie i każde kolejne dziecko w rodzinie, od ukończenia 12. do 35. miesiąca życia. Świadczenie to nie zależy od dochodu rodziny i wyniesie do
12 tys. zł. Będzie wypłacane w miesięcznych częściach – po 500 zł przez dwa lata lub po 1000 zł miesięcznie przez rok, w zależności od wyboru rodzica – informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.

Wnioski o rodzinny kapitał opiekuńczy można składać wyłącznie online – za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS, portalu Empatia lub bankowości elektronicznej. Pracownicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych będą pomagać przy składaniu elektronicznych wniosków
o nowe świadczenie.

Na rozpatrzenie wniosku ZUS ma dwa miesiące od dnia jego złożenia wraz z dokumentami. Z kolei wypłata przysługującego kapitału następuje nie wcześniej niż za miesiąc, od którego przysługuje prawo do kapitału.

500 plus

Od stycznia rodzice mogą składać także wnioski o nowe świadczenia wychowawcze 500 plus, jeszcze niewypłacane, czyli np. na nowo narodzone dzieci, a od lutego na kolejny okres, rozpoczynający się od czerwca 2022 r.  Natomiast gminy jeszcze do końca maja 2022 r. będą kontynuowały wypłaty przyznanych już świadczeń.

Dla rodzin wnioskujących o świadczenie 500 plus ZUS przygotował specjalny kreator na PUE ZUS, który pomoże krok po kroku wypełnić wniosek. Klienci mogą również liczyć na pomoc pracowników ZUS, którzy pomogą założyć konto na  Platformie Usług Elektronicznych ZUS i złożyć internetowo wniosek o 500 plus.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Informacja prasowa

Wnioski o "Dobry start" można składać do 30 listopada

 

Jeszcze tylko do końca listopada tego roku można składać wnioski o wypłatę szkolnej wyprawki w ramach programu "Dobry start”. Do tej pory, na konta rodziców i opiekunów trafiło już blisko 1,3 mld zł dla 4,3 mln dzieci. W województwie wielkopolskim wpłynęło ponad 305 tys. wniosków o wypłatę świadczenia dla przeszło 432 tys. dzieci. Do połowy listopada, ZUS wypłacił Wielkopolanom ponad 422 tys. świadczeń na kwotę prawie 127 mln zł.

W roku szkolnym 2021/2022 wniosek o świadczenie 300 plus można złożyć wyłącznie drogą elektroniczną – za pomocą portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, bankowości elektronicznej lub portalu Emp@tia.

Obsługą świadczeń od tego roku zajmuje się Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Wnioski można składać do 30 listopada 2021 r. Świadczenie z programu „Dobry start” przysługuje w wysokości 300 złotych - raz w roku - na dziecko uczące się w szkole, aż do ukończenia przez nie 20 roku życia lub 24 lat w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami.

Świadczenie zostanie przekazane na rachunek bankowy wskazany we wniosku. Każda osoba, która złoży wniosek o świadczenie z programu "Dobry start", także przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia, znajdzie wszystkie informacje na temat tego wniosku i jego obsługi na portalu PUE ZUS. Potwierdzenie rejestracji profilu na PUE ZUS, klient otrzyma na adres email, który podał we wniosku. Natomiast na numer telefonu z wniosku otrzyma jednorazowe hasło, które będzie musiał zmienić przy pierwszym logowaniu do PUE ZUS

Wsparcie można otrzymać na specjalnej infolinii, pod numerem 22 290 22 02, w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 8.00 –15.00, a także umawiając się na e-wizytę w ZUS przez internet: www.zus.pl/e-wizyta.

Z pomocy pracowników ZUS można również skorzystać podczas licznych dyżurów organizowanych w urzędach i placówkach pocztowych.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Dobry Start od ZUS

Od 1 lipca do 30 listopada można składać wnioski o świadczenie z rządowego programu Dobry Start (tzw. 300 plus). Od tego roku przyznawaniem i wypłatą tych świadczeń zajmuje się ZUS. Wnioski można złożyć wyłącznie elektronicznie – za pomocą portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, bankowości elektronicznej lub portalu Emp@tia. Świadczenia trafią wyłącznie na rachunki bankowe.

W ramach programu Dobry Start rodzice i opiekunowie dzieci mogą otrzymać jednorazowe wsparcie w wysokości 300 zł na zakup podręczników i artykułów szkolnych.

Wnioski można składać od 1 lipca do 30 listopada wyłącznie online:

  • przez serwisy bankowości elektronicznej tych banków, które udostępniły taką możliwość,
  • na portalu PUE ZUS,
  • na portalu Emp@tia.

Od 1 lipca 2021 r. obsługą wniosków, przyznawaniem i wypłatą świadczeń zajmuje się ZUS. Dlatego wszystkie informacje o złożonym wniosku i świadczeniu będą dostępne na portalu PUE ZUS. Osoby, które nie mają jeszcze swojego profilu na PUE ZUS, mogą go założyć samodzielnie przez internet lub z pomocą pracownika ZUS - w naszej placówce, podczas e-wizyty, w czasie naszego dyżuru w innej instytucji.

ZUS wypłaci pieniądze tylko na konto bankowe wskazane we wniosku. Wypłata będzie realizowana:

  • do 30 września 2021 r. – na podstawie wniosków złożonych do końca sierpnia,
  • w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku – na podstawie wniosków składanych od września.

Aby ułatwić wypełnianie i składanie wniosku o świadczenie z programu Dobry Start przez rodziców, opiekunów prawnych oraz osoby sprawujące pieczę nad dzieckiem, na PUE ZUS udostępniliśmy intuicyjny kreator wniosków. Kreator krok po kroku prowadzi wypełniającego wniosek przez proces uzupełniania wymaganych danych i informacji.  

Każda osoba, która będzie potrzebowała wsparcia w złożeniu wniosku o świadczenie z programu Dobry Start może liczyć na pracowników ZUS. Pomoc można uzyskać:

  • na specjalnej infolinii pod numerem 22 290 22 02 w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 8.00 –15.00
  • w Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) ZUS w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 7.00 –18.00 pod numerem telefonu 22 560 16 00 lub za pośrednictwem maila na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
  • we wszystkich placówkach ZUS oraz podczas e-wizyty w ZUS,
  • w trakcie dyżurów pracowników ZUS w siedzibach urzędów miasta, gminy, Poczty Polskiej i KRUS (informacje o dyżurach dostępne na www.zus.pl).

Więcej informacji na www.zus.pl

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

ZUS rozpoczął wysyłkę PIT

Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął wysyłkę ok. 9,5 mln deklaracji podatkowych PIT za 2020 r. Formularze trafią do wszystkich, którzy w ubiegłym roku pobierali jakiekolwiek świadczenie z ZUS.

 

Co roku, na przełomie stycznia i lutego, ZUS rozpoczyna wysyłkę deklaracji PIT. Przed 1 marca wszyscy, którzy w ubiegłym roku, choćby jeden raz pobrali świadczenie z ZUS, otrzymają deklarację podatkową. Z ponad 9,5 mln wysyłanych deklaracji, ok. 8,3 mln otrzymają emeryci i renciści. Pozostałe formularze trafią m.in. do osób, które w ubiegłym roku pobierały zasiłki chorobowe, macierzyńskie, czy opiekuńcze. Na terenie Wielkopolski deklaracje PIT trafią do prawie 910 tys. klientów ZUS.

Co ważne, w tym roku, ZUS nie rozlicza świadczeniobiorców z nadpłatą podatku. Takie osoby dostaną PIT 11A, a zwrot z tytułu nadpłaty podatku, otrzymają bezpośrednio z urzędu skarbowego – informuje Marlena Nowicka – regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce - Zwrot nadpłaty nastąpi w ciągu 45 dni od złożenia zeznania podatkowego.

Jeżeli świadczeniobiorca nie otrzymywał innych dochodów i nie korzysta z odliczeń, nie musi składać zeznania podatkowego PIT-37 lub PIT-36. Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) przygotowuje wszystkim podatnikom zeznania podatkowe i udostępnia je w wersji elektronicznej w aplikacji e-Deklaracje dostępnej na stronie podatki.gov.pl. Natomiast świadczeniobiorcy, którzy chcą skorzystać z odliczeń od dochodu lub od podatku, mogą to zrobić w zeznaniu podatkowym PIT-37 lub PIT-36, które powinni złożyć do urzędu skarbowego do 30 kwietnia 2021 r.

Każdy emeryt i rencista może również przekazać 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. Jeżeli jest to ta sama organizacja, co w roku ubiegłym, świadczeniobiorca nie musi składać żadnej dodatkowej dokumentacji w urzędzie skarbowym. Jeżeli jest to inna organizacja, należy wówczas złożyć w urzędzie skarbowym druk PIT-OP.

Osoby, które z jakiegoś powodu nie otrzymają deklaracji do końca lutego lub mają wątpliwości dotyczące otrzymanego formularza PIT, powinny skontaktować się z placówką ZUS, która wypłacała im świadczenie – dodaje Nowicka.

Oddział

Liczba deklaracji PIT

Poznań I

235.371

Poznań II

297.832

Piła

103.326

Ostrów Wlkp.

273.181

Suma

909.710

W całym kraju ruszają e-wizyty w ZUS

W październiku Zakład Ubezpieczeń Społecznych wprowadził e-wizyty. Jako pierwsi z tej usługi skorzystali mieszkańcy Poznania, Warszawy, Krakowa i Wrocławia. Od 4 listopada e-wizyta będzie dostępna we wszystkich placówkach ZUS.


W październiku zarezerwowano aż 1122 e-wizyt w ZUS, a przypominam, że pierwsze e-wizyty w ZUS ruszyły 19 października, w siedmiu oddziałach: w trzech w Warszawie, w dwóch w Poznaniu, w Krakowie i we Wrocławiu – informuje Marlena Nowicka – regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce.

Wizyta online to wideo-rozmowa z ekspertem danej placówki ZUS. Aby można było odwiedzić  ZUS online, wystarczy dostęp do komputera lub smartfona z kamerką i mikrofonem. Klient wybiera dogodny dla siebie termin i godzinę. Na wirtualną wizytę można umówić się w dni robocze, w godzinach od 9.00 do 14.30. Może ona trwać maksymalnie 20 min.

W celu zarezerwowania wizyty online należy wejść na stronę  www.zus.pl. Podczas rezerwacji trzeba podać  swoje  dane: imię, nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, a także kod pocztowy miejsca zamieszkania. Należy wybrać również obszar merytoryczny e-wizyty.

Dzień przed spotkaniem, na wskazany podczas rejestracji numer telefonu, osoba rezerwująca zdalną wizytę, otrzyma sms przypominający. Natomiast w dniu e-wizyty, godzinę przed spotkaniem, otrzyma mail, w którym będzie link do połączenia  z pracownikiem ZUS.

W celu sprawnego funkcjonowania tej usługi, apelujemy do osób, które z różnych powodów rezygnują z e-wizyty, by nas o tym wcześniej poinformowały, aby w tym czasie ktoś inny mógł z takiej porady skorzystać – zwraca uwagę rzeczniczka – Wizytę online odwołamy przez  link do rezygnacji z e-wizyty, który otrzymany bezpośrednio po dokonaniu rezerwacji oraz w dniu planowanego e-spotkania.

Jeśli klient będzie chciał uzyskać informację w konkretnej, indywidualnej sprawie, powinien przygotować dokument tożsamości. Należy go pokazać do kamery podczas e-wizyty.

ewizyta

Dokumentowanie kwarantanny i izolacji do wypłaty świadczeń w razie choroby i opieki

ZUS udostępnił wniosek o postojowe dla zleceniobiorców

Na Platformie Usług Elektronicznych ZUS udostępniliśmy wniosek o świadczenie postojowe dla zleceniobiorców, którym zleceniodawca odmówi złożenia takiego wniosku. Jest to wniosek
o symbolu RSP-CZ i można go przekazać do ZUS wyłącznie elektronicznie.
– informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego

Dotychczas zleceniobiorcy, żeby otrzymać świadczenie postojowe z powodu pandemii Covid-19 musieli korzystać z pośrednictwa zleceniodawców. Teraz, po wejściu w życie znowelizowanych przepisów mogą samodzielnie złożyć wniosek. W Tarczy 4.0 zostały uchwalone zmiany, które wskazują jakie warunki muszą być spełnione, aby zleceniobiorca (także osoba wykonująca umowę agencyjną, inną umowę o świadczenie usług, do której zgodnie z kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia) mógł sam złożyć wniosek o świadczenie postojowe, tj. bez pośrednictwa zleceniodawcy. Wnioski mogą być składane przez zleceniobiorców od 24 lipca br. – wyjaśnia Krystyna Michałek, rzecznik regionalny ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.

Aby starać się o postojowe należy spełnić warunki wskazane w ustawie, m.in.: umowa zlecenia musi być zawarta przed 1 kwietnia 2020 r., umowa nie może dojść do skutku lub nastąpiło ograniczenie jej wykonywania z powodu przestoju w prowadzeniu działalności zleceniodawcy w następstwie COVID – 19. Ważnym warunkiem jest także to, aby przychód z umowy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku, nie był wyższy od 300 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału to jest dla wniosków składanych w lipcu i sierpniu od kwoty 15 994,41 zł.

Ponadto w przypadku zleceniobiorców nie mogą oni podlegać ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu.

Co ważne, przepisy prawa nie przewidują możliwości składania wniosków za okres wstecz. W tej sytuacji nie można składać wniosku o postojowe uwzględniającego przychody za kwiecień czy maj. Gdy wniosek będzie składany w lipcu, to powinien w nim być wykazany przychód zleceniobiorcy
z wykonywania umowy osiągnięty w czerwcu,  a gdy będzie składany w sierpniu – to z lipca.

ZUS  wypłacił 2,3 mln świadczeń postojowych dla przedsiębiorców i zleceniobiorców na kwotę
4,4 mld zł. W województwie wielkopolskim zrealizowano dotychczas 232,2 tys. przelewów na kwotę ponad 458,2 mln zł. –dodaje rzeczniczka.

Krystyna Michałek

Rzecznik Regionalny ZUS

Województwa Kujawsko-Pomorskiego

zdjecie

formularz elektroniczny rsp cz

rsp cz

Szanowni Państwo,

na portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS udostępniliśmy:

nową wersję wniosku dla osób ubiegających się o:

  • świadczenie postojowe dla osób prowadzących działalność (wniosek RSP-D),

nowe wnioski dla osób ubiegających się o:

  • odstąpienie od pobierania odsetek za zwłokę (wniosek RDO),
  • zawieszenie spłaty umowy (wniosek RDS),
  • świadczenie postojowe za kolejny okres dla osób prowadzących działalność (wniosek RSP-DK).
  • świadczenie postojowe za kolejny okres dla umów cywilnoprawnych (wniosek RSP-CK).

Wniosek o zwolnienie z obowiązku opłacania należności z tytułu składek (RDZ) w nowej wersji (według zasad Tarczy 2.0) zostanie udostępniony na PUE ZUS wkrótce. Nie trzeba jednak czekać do tego momentu z jego złożeniem przez PUE ZUS. Można skorzystać z wniosku, który jest aktualnie dostępny na portalu. W tym wniosku, płatnik, który zgłosił do ubezpieczeń do 50 ubezpieczonych lub jest płatnikiem - spółdzielnią socjalną, w części II wniosku powinien wypełnić pkt. 1.

Zachęcamy też do regularnego odwiedzania naszej strony internetowej www.zus.pl.

Informacja ZUS dla Biznesu - format pdf

Zakład Ubezpieczeń Społecznych

II Oddział w Poznaniu

Wydział Organizacji i Analiz

Starołęcka 31

61-361 Poznań

tel. (61) 8745 540

Załóż konto na PUE ZUS bez wychodzenia z domu

Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych to bardzo przydatne narzędzie. Poprzez założenie profilu na PUE ZUS szybko i bezpiecznie wyślesz wniosek o wsparcie z ZUS w ramach Tarczy Antykryzysowej.

Składanie przez PUE wniosków związanych ze wsparciem z ZUS w ramach Tarczy Antykryzysowej to najszybsza i w pełni zautomatyzowana droga. Wszystkie wnioski składane w ten sposób są automatycznie sprawdzane pod kątem poprawności zawartych w nich danych. Dzięki temu wnioski trafiają natychmiast do obsługi.  

Zachęcamy do składania wniosków drogą elektroniczną - bez konieczności wychodzenia z domu.

Zachęcamy naszych klientów do korzystania z Platformy Usług Elektronicznych. Założenie profilu PUE jest bardzo proste i szybkie. Konto na portalu PUE ZUS można założyć bez przez internet – za pomocą profilu zaufanego ePUAP lub bankowości elektronicznej. Wystarczy wejść na stronę zus.pl, wybrać  sposób rejestracji i wypełnić formularz. Następnie należy ustalić hasło do konta, a na podany na formularzu adres e-mail dostaniesz login. Ze względów bezpieczeństwa trzeba również potwierdzić swoją tożsamość. Można to zrobić m.in. za pomocą profilu zaufanego ePUAP. Konto na PUE można zarejestrować także poprzez serwis bankowości elektronicznej (jeśli konto jest w banku, który zawarł z ZUS porozumienie).

Można to zrobić:

  • przez stronę zus.pl – przy wyborze sposobu rejestracji należy kliknąć w ikonę swojego banku,
  • bezpośrednio ze strony swojego banku.

Wszyscy, którzy chcą złożyć wniosek do ZUS elektronicznie, mogą go przekazać wyłącznie:

  • przez Internet na PUE ZUS,
  • drogą elektroniczną przez PUE ZUS, za pośrednictwem strony gov.pl (link do strony zewnętrznej)

Wnioski można także złożyć tradycyjnie:

  • za pośrednictwem poczty,
  • osobiście w placówce ZUS – do skrzynki na dokumenty z napisem „Tarcza antykryzysowa” (bez kontaktu z pracownikiem ZUS).

W przypadku problemów z wypełnieniem wniosku, można liczyć na pomoc pracowników ZUS.

Do  Państwa dyspozycji są:  specjalne nr telefonu dostępne w dni robocze (pn.–pt.) w godzinach 7–15:

  • nr telefonu 22 290 87 01

           – obsługa w sprawie świadczeń z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji,

           – obsługa w sprawie zasiłków opiekuńczych na czas opieki nad dzieckiem w związku

               z za-mknięciem żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły,

  • nr telefonu 22 290 87 02; nr telefonu 22 290 87 03 – obsługa w sprawie wsparcia dla przedsiębiorców,

oraz ogólnopolska infolinia pod numerem telefonu 22 560 16 00 dostępna w dni robocze (pn.–pt.) w godzinach 7–18.

Po wybraniu „0” (połączenie z konsultantem Centrum Obsługi Telefonicznej), należy wybrać odpowiedni temat rozmowy:

1 − Pomoc techniczna i obsługa e-ZLA,

2 – Renty i emerytury,

3 – Zasiłki,

4 – Informacje dla ubezpieczonych,

5 – Informacje dla płatników,

7 – Wsparcie dla przedsiębiorców,

9 – Zasiłek opiekuńczy i świadczenia z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji.

Z poważaniem,

Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Szanowni Państwo,

ochrona zatrudnienia oraz zmniejszenie obciążeń i zachowanie płynności finansowej w firmach to główne cele pakietu regulacji, które składają się na Tarczę Antykryzysową. Regulacje te weszły w życie 1 kwietnia br. Wśród rozwiązań, które mają zapobiegać skutkom epidemii koronawirusa w Polsce, jest wsparcie realizowane przez ZUS. Wsparcie jakie można otrzymać w ZUS to:

- zwolnienie małych firm, zgłaszających do 9 osób do ubezpieczeń społecznych, ze składek za marzec, kwiecień i maj 2020 r.,

- świadczenia postojowe dla osób, które wykonują umowy cywilnoprawne (mowy zlecenia, agencyjne, o dzieło),

- świadczenia postojowe dla samozatrudnionych,

- ulga w opłacaniu składek bez opłaty prolongacyjnej – odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek.

Pytania dotyczące Tarczy Antykryzysowej prosimy kierować:

  • W dni robocze (pn.- pt.) w godzinach 7 - 15 pod numerami telefonu:
    • 22 290 87 02,
    • 22 290 87 03,
  • W dni robocze (pn.-pt) w godzinach 7-18 pod numerem ogólnopolskiej infolinii

22 560 16 00 - wybierz „0” (połączysz się z konsultantem Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS, a następnie wybierz temat rozmowy 7 - wsparcie dla przedsiębiorców).

Z poważaniem,

Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Informacja w postaci pliku .pdf

Tarcza Antykryzysowa – wsparcie z ZUS

Ochrona zatrudnienia oraz zmniejszenie obciążeń i zachowanie płynności finansowej w firmach to główne cele pakietu regulacji, które składają się na Tarczę Antykryzysową. Regulacje te wchodzą w życie 1 kwietnia br. Wśród rozwiązań, które mają zapobiegać skutkom epidemii koronawirusa w Polsce, jest wsparcie realizowane przez ZUS.

Jakie wsparcie można otrzymać w ZUS?

Zwolnienie małych firm, zgłaszających do 9 osób do ubezpieczeń społecznych, ze składek za marzec, kwiecień i maj 2020 r.

Państwo przejmie na 3 miesiące pokrycie składek do ZUS od przedsiębiorców działających przed 1 lutego br. Zwolnienie dotyczy składek za przedsiębiorcę i pracujące dla niego osoby. Ze zwolnienia mogą skorzystać także samozatrudnieni z przychodem do 15 681 zł (300% przeciętnego wynagrodzenia), którzy opłacają składki tylko za siebie. Zwolnienie dotyczy składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, FGŚP, FEP. Zarówno przedsiębiorca, jak i pracujące dla niego osoby zachowają prawo do świadczeń zdrowotnych i z ubezpieczeń społecznych za okres zwolnienia ze składek. Przedsiębiorcy opłacający składki na własne ubezpieczenia i osoby z nimi współpracujące zachowują prawo do świadczeń w razie choroby i macierzyństwa jeżeli były w dobrowolnym ubezpieczeniu chorobowym na 1 lutego 2020 r.

Ze zwolnienia ze składek nie skorzystają firmy, które znajdowały się w trudnej sytuacji w grudniu 2019 r. i nie regulowały należności, w tym składek pobieranych przez ZUS. Wynika to z regulacji UE.

Świadczenie postojowe dla osób, które wykonują umowy cywilnoprawne (umowy zlecenia, agencyjne, o dzieło)

Świadczenie co do zasady wynosi 2080 zł (80% minimalnego wynagrodzenia) i jest nieoskładkowane oraz nieopodatkowane. W przypadku wykonujących umowy cywilnoprawne, których suma przychodów z umów cywilnoprawnych w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym złożony został wniosek o świadczenie postojowe wynosi do 1299,99 zł (mniej niż 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2020 r.), to świadczenie postojowe przysługuje w wysokości sumy wynagrodzeń z tych umów. Warunkiem uzyskania świadczenia jest, aby przychód w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku nie przekraczał 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłoszonego przez Prezesa GUS na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z FUS obowiązującego na dzień złożenia wniosku. Poza tym zawarcie umowy musi nastąpić przed 1 lutego br. Świadczenie postojowe dla samozatrudnionych Świadczenie co do zasady wynosi 2080 zł (80% minimalnego wynagrodzenia) i jest nieoskładkowane oraz nieopodatkowane. Warunkiem uzyskania świadczenia jest, aby przychód w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku nie przekroczył 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłoszonego przez Prezesa GUS na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z FUS obowiązującego na dzień złożenia wniosku. Poza tym rozpoczęcie działalności musi nastąpić przed 1 lutego br. Przychód w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku musi spaść o co najmniej 15% w stosunku do miesiąca poprzedniego.

Nie trzeba zawieszać działalności, ale świadczenie przysługuje także samozatrudnionym, którzy zawiesili ją po 31 stycznia br. jeżeli przychód z tej działalności z poprzedniego miesiąca nie przekroczył 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłoszonego przez Prezesa GUS na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z FUS obowiązującego na dzień złożenia wniosku.

Samozatrudnieni rozliczający się w formie karty podatkowej, którzy korzystają ze zwolnienia z podatku VAT, otrzymają świadczenie postojowe w wysokości 1300 zł.

Ulga w opłacaniu składek bez opłaty prolongacyjnej – odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek

Ulga dotyczy wszystkich płatników składek. Dotyczy składek za przedsiębiorcę i pracujące dla niego osoby. Nie ma znaczenia od kiedy płatnik prowadzi działalność. Nie ma też znaczenia wielkość jego firmy. Z ulgi mogą skorzystać także samozatrudnieni. Ulga dotyczy składek od stycznia 2020 r. Dzięki uldze można opłacić składki do ZUS w dłuższym czasie. Jeśli płatnik złoży wniosek przed terminem płatności składek, nie poniesie żadnych kosztów związanych z ulgą. Jeśli wniosek złoży po terminie opłacania składek, ZUS naliczy odsetki za zwłokę na dzień złożenia wniosku.

W jaki sposób można ubiegać się o wsparcie w ZUS?

Aby otrzymać wsparcie realizowane przez ZUS w ramach Tarczy Antykryzysowej, trzeba złożyć odpowiedni wniosek:

• RDZ – wniosek o zwolnienie z opłacania składek,

• RSP-C – wniosek o świadczenie postojowe dla umów cywilnoprawnych (wypełnia zleceniodawca lub zamawiający),

• RSP-D – wniosek o świadczenie postojowe dla prowadzących działalność,

• RDU – wniosek o ulgę w opłacaniu składek (odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek) bez opłaty prolongacyjnej.

Wszystkie te wnioski są dostępne online - na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS oraz na stronie www.zus.pl. Wnioski można złożyć:

• drogą elektroniczną przez PUE ZUS,

• za pośrednictwem poczty,

• osobiście w placówce ZUS – do skrzynki na dokumenty oznakowanej napisem "Tarcza antykryzysowa” (bez kontaktu z pracownikiem ZUS).

Dokumenty do pobrania w formatach .pdf i .doc:

- wniosek RDU

- wniosek RDZ

- wniosek RSP-C

- wniosek RSP-D

- instrukcja wypełnienia wniosku RDU

- instrukcja wypełnienia wniosku RDZ

- instrukcja wypełnienia wniosku RSP-C

- instrukcja wypełnienia wniosku RSP-D

- artykuł merytoryczny RDU

- artykuł merytoryczny RDZ

- artykuł merytoryczny RSP-C

- artykuł merytoryczny RSP-D

- załącznik do elektronicznego wniosku RDZ

Zgłoszenia do "Małego ZUS" do 8 stycznia

Od nowego roku do 8 stycznia przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą na małą skalę ponownie będę mogli skorzystać z nowej ulgi w rozliczeniach z ZUS. „Mały ZUS” to niższe składki na ubezpieczenia społeczne.

Przy „Małym ZUS” niższe przychody oznaczają odpowiednio niższe składki na ubezpieczenia społeczne. To propozycja dla tych, którzy prowadzili działalność gospodarczą w poprzednim roku przez co najmniej 60 dni. Ulga nie dotyczy składki zdrowotnej.

Jeśli ktoś chce skorzystać z „Małego ZUS” i zapłacić niższe składki powinien zgłosić się do ubezpieczeń społecznych lub ubezpieczenia zdrowotnego z kodem rozpoczynającym się od 0590 albo od 0592 - do 8 stycznia 2020 roku. Zgłoszenia składają osoby, które nie korzystały w 2019 r. z „Małego ZUS” a chcą skorzystać z tej ulgi. Osoby, które korzystały z tej ulgi w 2019 r., a chcą nadal z niej korzystać i spełniają warunki, muszą złożyć jedynie formularz ZUS DRA cz.II lub ZUS RCA cz.II z ustaloną na 2020 r. najniższą podstawą wymiaru składek. Dokumenty te płatnik składa razem z kompletem rozliczeniowym za styczeń 2020 r. (odpowiednio w terminie do 10lub 15 lutego).

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zwraca jednak uwagę, że korzystanie z ulg ma swoje konsekwencje. - Przedsiębiorca decydujący się na opłacanie niższych składek na ubezpieczenia społeczne, tj. „Małego ZUS” lub innych ulg, powinien wiedzieć, że ma to wpływ na wysokość świadczeń, m.in. zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego, zasiłku macierzyńskiego i zasiłku opiekuńczego – mówi wiceprezes ZUS Paweł Jaroszek.

Z danych ZUS wynika, że do "Małego ZUS" przystąpiło w 2019 roku ponad 133 tysiące przedsiębiorców.

Jakie warunki trzeba spełnić?

Jeśli Twoje przychody z poprzedniego roku nie przekraczały trzydziestokrotności minimalnego wynagrodzenia z roku poprzedniego, spełniasz pierwszy warunek do skorzystania z „Małego ZUS”. Na przykład w 2019 roku minimalne wynagrodzenie wynosiło 2250 zł, a trzydziestokrotność tej kwoty to 67 500 zł. Przedsiębiorca, który prowadził działalność przez cały 2019 rok i w tym czasie osiągnął przychody niższe niż 67 500 zł, może więc skorzystać w 2020 roku z „Małego ZUS”.

Jeśli ktoś prowadził firmę krócej niż rok, to limit przychodów należy wyliczyć proporcjonalnie do czasu prowadzonej działalności. Ważne jest jednak, żeby okres prowadzenia firmy w poprzednim roku wynosił co najmniej 60 dni.

- Należy tutaj pamiętać, że niższe składki na ubezpieczenia społeczne można opłacać maksymalnie przez 36 miesięcy w ciągu 60 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej. To znaczy, że po wykorzystaniu tego okresu można wrócić do „Małego ZUS” dopiero po przerwie, w której opłaca się składki na standardowych zasadach – wskazuje Jaroszek.

Aby skorzystać w danym roku z „Małego ZUS”, należy prowadzić działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) lub innych przepisów szczególnych.

Do „Małego ZUS” nie mają prawa nowi przedsiębiorcy, bo jeden z warunków to prowadzenie działalności w poprzednim roku przynajmniej przez 60 dni. Oni na starcie mogą jednak skorzystać z innych możliwości: półrocznego zwolnienia ze składek na ubezpieczenia społeczne oraz dwuletniego okresu składek preferencyjnych. Gdy wygaśnie im prawo do tych ulg, będą mogli przejść na „Mały ZUS”.

Informacje o warunkach korzystania z „Małego ZUS” i zasady wyliczania nowych składek można znaleźć na www.zus.pl. 

 

Marlena Nowicka

regionalna rzeczniczka prasowa ZUS

w Wielkopolsce

Szanowni Państwo,

uprzejmie proszę o zamieszczenie na Państwa stronie internetowej informacji ważnej dla wielu instytucji.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przygotował kolejną nową usługę.

Użytkownicy portalu Biznes.gov.pl mogą składać, za pośrednictwem portalu, wnioski do ZUS o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek.

Z nowej usługi można korzystać od 19 listopada 2019 r.

zus aktualnosci1

Konkurs - dofinansowanie działań płatnika składek na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy

Termin składania wniosków: 15 lipca – 16 sierpnia 2019 r.

Szanowni Państwo,

Zapraszamy do udziału w konkursie, w którym można otrzymać dofinansowanie projektów poprawy warunków pracy.

W konkursie wybierzemy projekty, które poprawią bezpieczeństwo pracy, zmniejszą zagrożenie wypadkami przy pracy lub chorobami zawodowymi oraz zredukują niekorzystne oddziaływanie szkodliwych czynników w pracy.

Do konkursu może przystąpić Wnioskodawca, który spełnia łącznie następujące warunki.

  • nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne
    i ubezpieczenia zdrowotne;
  • nie zalega z opłacaniem podatków;
  • nie znajduję się w stanie upadłości, pod zarządem komisarycznym,
    w toku likwidacji, postępowania upadłościowego lub postępowania układowego z wierzycielem;
  • nie ubiegał się o dofinansowanie przed upływem 3 lat od dnia wypłaty przez  ZUS całości ostatniego dofinansowania;
  • nie ubiegał się o dofinansowanie przed upływem 3 lat od dnia zwrotu dofinansowania, do którego został zobowiązany

Więcej informacji znajdziecie Państwo na www.zus.pl. (w zakładce aktualności).

Szczegółowe warunki konkursu zamieściliśmy w Biuletynie Informacji Publicznej ZUS.

Dzień Osób z Niepełnosprawnością

Data i godzina:17.05.2019 r., godz.10:00-14:00

Miejsce: siedziba Fundacji "Podaj Dalej" ul. Południowa 2a w Koninie i  siedziba Warsztatów Terapii Zajęciowej w Posadzie, ul. Żeromskiego 11.

Harmonogram:

  1. Dyżur ekspercki/poradnictwo w Siedzibie Fundacji "Podaj Dalej” - godz. 10:00-12:00
  2. Dyżur ekspercki/poradnictwo w Siedzibie Warsztatów Terapii Zajęciowej w Posadzie - godz. 12:00-14:00

Zaproszone instytucje: PCPR w Koninie, NFZ Delegatura w Koninie.

plakat don 1

Komunikat do przedsiębiorców - Zmiany w okresie przechowywania akt pracowniczych

Od 1 stycznia 2019 r. będzie Ci łatwiej przechowywać akta pracowniczepracowników i zleceniobiorców.

Zdecydujesz, czy będziesz przechowywać i archiwizować dokumentację pracowniczą w formie papierowej czy elektronicznej. Dokumenty pracowników, których zatrudnisz po 2018 r., będziesz przechowywać tylko przez 10 lat. Będziesz również mieć możliwość, żeby skrócić z 50 do 10 lat okres przechowywania dokumentacji pracowniczej osób, które zatrudniłeś w latach 1999–2018.

Abyś mógł przechowywać przez 10 lat dokumenty pracowników, których zatrudniłeś w latach 1999–2018, złóż do ZUS oświadczenie (ZUS OSW) o zamiarze przekazania raportów informacyjnych. Potem w ciągu roku przekaż do ZUS raport informacyjny (ZUS RIA) za każdego pracownika, którego zatrudniłeś w latach 1999–2018.Jeśli rozwiążesz stosunek pracy z pracownikiem po 2018 r., przekaż do ZUSraportinformacyjny wraz z dokumentem wyrejestrowującym z ubezpieczeń.

Oświadczenie o zamiarze przekazania raportów informacyjnychmożesz złożyć w wybranym przez siebie terminie. To, czy złożysz to oświadczenie,zależy od Ciebie.Możeszpodjąć decyzję w dowolnym momencie.

Możesz także wycofać złożone oświadczenie,aletylko zanim złożysz pierwszy raport informacyjny. Jeśli wycofasz oświadczenie, to automatycznie zrezygnujesz ze skróconego okresu przechowywania akt pracowniczych. Oznacza to, że będziesz przechowywać je przez 50 lat.

Ważne

Jeżeli złożysz oświadczenie o zamiarze przekazania raportów informacyjnych i przynajmniej jeden raport informacyjny, to niewycofasz już oświadczenia. Będziesz więc składać raporty informacyjne za wszystkich ubezpieczonychzatrudnionych przez Ciebie w latach 1999–2018.

Od stycznia 2019r. nowe dokumenty przekazywane do ZUS

ZUS RPA–imienny raport miesięczny o przychodach i wykonywaniu pracy nauczycielskiej – nowy dokument

Od stycznia 2019r. będziesz przekazywaćraport ZUS RPA. Będziesz goprzekazywaćwkomplecie  rozliczeniowym, jeśli w danym miesiącu wypłacisz przychód należny za inny rok kalendarzowy niż rok, którego dotyczy raport  RPA(np. trzynastka wypłacona za poprzedni rok).

W raporcie tymbędzieszpodawaćinformacje o składnikach wynagrodzenia niezbędnych
do wyliczenia lub przeliczenia świadczenia. Dodatkowo w raporcie tym musisz podawać okresy wykonywania pracy nauczycielskiejprzez Twoich pracowników.

Zmienią się dwa formularze rozliczeniowe

ZUS DRA – deklaracja rozliczeniowa. W dokumencie zostanie usunięty blok VI – rozliczenie części IV i V (czyli rozliczenie składek na ubezpieczenia społeczne oraz świadczeń podlegających rozliczeniu
w ciężar składak na ubezpieczenia społeczne). Dodany zostanie blok IX – zestawienie należnych składek do zwrotu lub zapłaty. W bloku tym będziesz rozliczać:

  • składki na ubezpieczenia społeczne,
  • składki na ubezpieczenie zdrowotne,
  • składki na Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych iFundusz Emerytur Pomostowych,
  • wypłacone świadczenia, które podlegają rozliczeniu w ciężar składek na ubezpieczenia społeczne.

ZUS ZWUA – wyrejestrowanie z ubezpieczeń. W tym dokumencie zostanie dodany nowy blok V, który dotyczy rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy albo stosunku służbowego.

Systemy kadrowo-płacowe

Jeżeli korzystasz z programu kadrowo-płacowego, musisz go uaktualnić o dane, które będziesz przekazywać do ZUS zgodnie z nowymi przepisami.Jeśli zatem Twój program nie zapisuje wymaganych danych, musisz go zmienićw tym zakresie.

Krótko o tym, co najważniejsze

  1. Będziesz przechowywać przez 10 lat akta pracownicze osób, które zatrudnisz po 2018 r.
  2. Możesz skrócić do 10 lat okres przechowania akt tych pracowników, których zatrudniłeś w latach 1999–2018. W tym celu musisz złożyć oświadczenie ZUS OSW, a potem w ciągu roku przekazać do ZUS raporty ZUS RIA za wszystkich ubezpieczonych w tym czasie.
  3. Jeśli rozwiążesz stosunek pracy z pracownikiem zatrudnionym w latach 1999–2018 po 2018 r., raport informacyjny przekaż do ZUS wraz z dokumentem wyrejestrowującym z ubezpieczeń.
  4. Akta pracowników, których zatrudniłeś przed 1999 r., przechowujesz przez 50 lat.

Więcej informacji na stronie www.e-akta.gov.pl

Komunikat dla firm zewnętrznych,np. biur rachunkowych, które obsługują płatników składek - Zmiany w dokumentach ubezpieczeniowych

Od stycznia 2019r. zmienią się niektóre dokumenty ubezpieczeniowe, a także pojawią się nowe.

Płatnik składek będzie przekazywać dodatkowy raportw zestawie dokumentów rozliczeniowych za dany okres rozliczeniowy.

ZUS RPA –imienny raport miesięcznyo przychodach i wykonywaniu pracy nauczycielskiej. Płatnik będzie goprzekazywaćw zestawie dokumentów. Raport będzie zawierał następujące informacje:

  • kwota przychodu wypłaconego w danym miesiącu, ale należnego za inny rok kalendarzowy, która stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe;
  • kwota przychodu wypłaconego w danym miesiącu, ale należnego za inny rok kalendarzowy, która stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie wypadkowe;
  • kwota przychodu wypłaconego w danym miesiącu, obok wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego, która w okresie pobierania tego wynagrodzenia lub zasiłku nie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe i która jest należna
    za inny okres;
  • okresy wykonywania pracy nauczycielskiej.

Zmienią się dwa następująceformularze:

ZUS DRA – deklaracja rozliczeniowa. W dokumencie zostanie usunięty blok VI – rozliczenie części IV i V (czyli rozliczenie składek na ubezpieczenia społeczne oraz świadczeń podlegających rozliczeniu w ciężar składek na ubezpieczenia społeczne). Dodany będzie blok IX – zestawienie należnych składek do zwrotu lub zapłaty. W bloku tym płatnik składek będzie rozliczać:

  • składki na ubezpieczenia społeczne,
  • składki na ubezpieczenie zdrowotne,
  • składki na Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych,
  • wypłacone świadczenia, które podlegają rozliczeniu w ciężar składek na ubezpieczenia społeczne.

ZUS ZWUA – wyrejestrowanie z ubezpieczeń.W dokumencie zostanie dodany nowy blok V, który dotyczy rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy albo stosunku służbowego.

Skrócenie okresu przechowywania akt pracowniczych

Od stycznia 2019r. płatnik składek będzie mógł wybrać okres, przez jakichce przechowywać akta pracownicze pracowników, których zatrudnił w latach 1999–2018. Obecnie dokumenty te musi przechowywać przez 50 lat. Będzie mógł skrócić ten okres do 10 lat.Żeby móc przechowywać krócej dokumenty pracownicze, płatnik będzie musiał złożyćoświadczenie o zamiarze przekazania raportów informacyjnych – ZUS OSW.

W ciągu roku od złożenia tego oświadczenia płatnik będzie musiał złożyć raport informacyjny – ZUS RIAza każdą osobę, którą zatrudnił w latach 1999–2018 r. W raporcie przekaże następująceinformacje dotyczącezatrudnienia ubezpieczonego w tym okresie:

  • kwoty przychodu wypłaconego w danym miesiącu, ale należnego za inny rok kalendarzowy, które stanowiły podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe;
  • kwoty przychodu wypłaconego w danym miesiącu, ale należnego za inny rok kalendarzowy, które stanowiły podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie wypadkowe;
  • kwoty przychodu wypłaconego w danym miesiącu, obok wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego, które w okresie pobierania tego wynagrodzenia lub zasiłku nie stanowiły podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe i które są należne
    za inny okres;
  • okresy wykonywania pracy nauczycielskiej.

Ważne

  1. Płatnik będzie przechowywać przez 10 lat akta pracownicze osób, które zatrudni dopiero po 2018 r.
  2. Płatnik może skrócićdo 10 lat okres przechowania akt tych pracowników, których zatrudnił w latach 1999–2018. W tym celu musi złożyć oświadczenie ZUS OSW, apotem w ciągu roku przekazać do ZUS raporty ZUS RIA za wszystkich ubezpieczonych w tym okresie.
  3. Jeśli płatnik rozwiąże stosunek pracy z pracownikiem zatrudnionym w latach 1999–2018 po 2018 r., raport informacyjny przekaże do ZUS wraz z dokumentem wyrejestrowującym z ubezpieczeń.
  4. Płatnik przechowuje przez 50 lat akta pracowników, których zatrudnił przed 1999 r.

Więcej informacjina stronie www.e-akta.gov.pl

e-akta broszura

e-akta plakat

e-akta ulotka

„Lekcje z ZUS”

 projekt edukacyjny dla młodzieży szkół ponadpodstawowych

 

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprasza szkoły ponadpodstawowe do kolejnej edycji projektu edukacyjnego „Lekcje z ZUS”. Celem projektu jest budowanie świadomości na temat ubezpieczeń społecznych wśród młodzieży.

Ogólnopolski projekt „Lekcje z ZUS” realizowany jest pod patronatem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministra Edukacji Narodowej.

Informacje nt. ubezpieczeń społecznych przekazywane są młodzieży podczas czterech lekcji prowadzonych przez nauczyciela. Materiały dydaktyczne, zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli, zostały przygotowane przez pracowników ZUS przy udziale metodyków. Szkoły zainteresowane projektem mogą korzystać nieodpłatnie z materiałów dostępnych w formie elektronicznej na  stronie: www.zus.pl., w zakładce: Edukacja z ZUS.

Uczniowie z tych szkół, w których zostaną przeprowadzone cztery „Lekcje z ZUS” będą mogli wziąć udział w olimpiadzie wiedzy „Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych”. Zgłoszenia do udziału w olimpiadzie przyjmowane są do 14 listopada 2018 r., której pierwszy etap (eliminacje na etapie szkolnym) odbędzie się 27 listopada br.

Nauczycieli zainteresowanych projektem edukacyjnym „Lekcje z ZUS” i otrzymaniem bezpłatnych materiałów w formie papierowej (potrzebnych do przeprowadzenia lekcji w ramach projektu) prosimy o kontakt z Panią Hanną Wanat, koordynatorem ds. komunikacji społecznej i edukacji, telefon: 61 8745-529, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

123456789

Spotkanie informacyjne Konin


Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii oraz Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości serdecznie zapraszają na spotkanie informacyjne, które odbędzie się 18 października2018 roku w Koninie. W trakcie spotkania będą Państwo mieli możliwość dowiedzieć się
o ułatwieniach dla firm wprowadzonych przez Konstytucję Biznesu, zmianach w zakresie prawa podatkowego, zamówień publicznych, ubezpieczeńa także o ofercie wsparcia dla małych i średnich firm.
W spotkaniu udział weźmie m.in.Andżelika Możdżanowska – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju, Pełnomocnik Rządu ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw oraz Paweł Jaroszek – Członek Zarządu, Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Konferencji towarzyszyć będzie strefa informacyjna, gdzie eksperci
z Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju,Ministerstwa Finansów, Krajowej Administracji Skarbowej, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich,Banku Gospodarstwa Krajowego, Enterprise Europe Network, Agencji Rozwoju Przemysłu oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych będą do Państwa dyspozycji.
Zarejestruj się już dziś! Liczba miejsc jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.


Szczegółowy program konferencji znajduje się na stronie: http://prawodoprzedsiebiorczosci.parp.gov.pl/


Serdecznie zapraszamy!

parp

stopka

Biała Sobota w ZUS

16 czerwca 2018 r.

 

16 czerwca 2018 roku, w godzinach 9:00-13:00, zapraszamy do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, na dzień otwarty pod hasłem: Biała Sobota.

W Inspektoracie w Koninie pracownicy ZUS, w ramach akcji, będą:

- zakładać profile PUE,

- prowadzić szkolenia dotyczące wystawiania e-ZLA,

- pomagać w uzyskaniu certyfikatu ZUS. Certyfikat będzie zapisywany na nośniku/sprzęcie
  elektronicznym lekarza ( niezbędny jest pendrive albo osobisty laptop),

- udzielać wyjaśnień dotyczących elektronicznych zwolnień lekarskich również w kontekście
  pracodawcy (płatnika) i pacjenta (ubezpieczonego).

Więcej informacji uzyskacie Państwo pod numerem telefonu: 61 8745-438.

Zapraszamy

Patrycja Ekk-Cierniakowska
młodszy specjalista
Departament Komunikacji i Marketingu
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

ul. Pańska 81/83
00-834 Warszawa
+48 22 432 80 80
fax +48 22 432 86 20
www.parp.gov.pl

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Biała Sobota w ZUS - 19 maja 2018 r.

 

19 maja 2018 roku, w godzinach 9:00-13:00, zapraszamy do wszystkich placówek Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, na dzień otwarty pod hasłem: Biała Sobota.

W Inspektoracie w Koninie pracownicy ZUS, w ramach akcji, będą:

- zakładać profile PUE,

- prowadzić szkolenia dotyczące wystawiania e-ZLA,

- pomagać w uzyskaniu certyfikatu ZUS. Certyfikat będzie zapisywany na nośniku/sprzęcie
  elektronicznym lekarza ( niezbędny jest pendrive albo osobisty laptop),

- udzielać wyjaśnień dotyczących elektronicznych zwolnień lekarskich również w kontekście
  pracodawcy (płatnika) i pacjenta (ubezpieczonego).

Więcej informacji uzyskacie Państwo pod numerem telefonu: 61 8745-438.

Zapraszamy

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

logo e składka     E-składka Nowy wymiar rozliczeń z ZUS

W 2018 roku rozliczenia z ZUS stały się łatwiejsze i szybsze. Zamiast trzech lub czterech przelewów do ZUS przedsiębiorcy wypełniają teraz tylko jeden przelew na swój numer rachunku składkowego (NRS). Dotychczasowe rachunki do wpłat zostały zamknięte.

Numer rachunku bankowego można sprawdzić w każdej chwili na stronie internetowej ZUS. Również na www.eskladka.pl uruchomiona została wyszukiwarka. Numer swojego rachunku można ustalić również w każdej placówce ZUS lub łącząc się z Centrum Obsługi Telefonicznej (tel. 22 560 16 00,
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

Dokonując przelewu do ZUS nie trzeba już podawać dodatkowych informacji, takich jak: NIP, REGON, PESEL, czy wskazywać miesiąc za który opłacamy składki.

Wpłaty składek rozliczane są najpierw na najstarsze zadłużenie na koncie (o ile przedsiębiorca je ma). Dzięki temu nie narastają odsetki. Nie można jednak opłacać tylko bieżących składek. Wpłata najpierw pokryje zaległości i odsetki, a dopiero potem bieżące składki.

Jeżeli przedsiębiorca ma długi składkowe, powinien skorzystać z układu ratalnego. Jeżeli go podpisze, będzie mógł spłacać dług i jednocześnie będzie ubezpieczony. To oznacza, że będzie miał prawo np. do zasiłku chorobowego. Należności objęte układem ratalnym należy wpłacać na swój numer rachunku składkowego. Jedną wpłatą można opłacić składki bieżące i ratę. Wpłaty rozliczane są chronologicznie według terminu płatności składki i raty. Po zaksięgowaniu wpłaty, kwota dzielona jest proporcjonalnie na wszystkie opłacane ubezpieczenia i fundusze.

Więcej informacji o e-Składce można przeczytać na stronie internetowej www.zus.pl w zakładce e-Składka.