Tytuł Projektu: Podniesienie poziomu świadczenia usług publicznych poprzez poprawę jakości i dostępności e-usług
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027.
Priorytet 1: Fundusze europejskie dla wielkopolskiej gospodarki
Działanie 1.4 Rozwój e-usług i e-zasobów publicznych w ramach ZIT
Przedmiotem projektu jest rozwój usług elektronicznych w Gminie Rychwał, poprzez wdrożenie systemu e-usług i elektronicznego obiegu dokumentów (e-Kancelaria). Projekt pozwoli na rozwój nowoczesnych usług świadczonych drogą elektroniczną, ze szczególnym uwzględnieniem usług o wysokim poziomie dojrzałości i bezpieczeństwa. Pozwoli również na zwiększenie skali stosowania e-usług oraz poprawę jakości już dostępnych rozwiązań. Spowoduje to m.in. uproszczenie i przyspieszenie w postępowaniach administracyjnych oraz poprawę wizerunku urzędu wśród obywateli.
W ramach projektu nastąpi opracowanie zintegrowanej platformy e-usług, na której znajdą się wszystkie e-usługi objęte zakresem rzeczowym projektu wraz z ich integracją z e-PUAP i Węzłem Krajowym. E-usługi te to:
- e-Płatności - możliwość regulowania z dowolnego miejsca na dowolnym urządzeniu zobowiązań względem gminy,
- e-Wniosek - znaczące usprawnienie procesu rejestracji, obsługi oraz wydania decyzji bądź zaświadczenia zgodnie z merytoryką złożonego wniosku,
- e-Rada - pełna obsługa i archiwizacja danych związanych z działaniem i aktywnością Rady Gminy.
Projekt ma również za zadnie ułatwienie obywatelom oraz pracownikom gminy załatwiania szeregu spraw drogą elektroniczną. Będzie to miało istotny wpływ na skrócenie okresu i samego procesu działań administracyjnych, które obecnie zostały zdiagnozowane jako jeden z głównych problemów obsługi
interesantów przez administrację gminną.
Projekt zakłada zastosowanie standardu WCAG 2.1 w celu zapewnienia jak największej dostępności opracowanych rozwiązań. Dzięki implementacji najnowszych rozwiązań e-usługi będą charakteryzowały się dużą skalowalnością zapewniającą wysoką jakość, tak oczekiwaną przez użytkowników.
Korzystanie z usług dostępnych publicznie będzie niezależne od miejsca przebywania. Projekt zakłada także stosowanie udokumentowanych standardów interfejsów programistycznych (API).
Wdrożone e-usługi zostaną również udostępnione Centrum Usług Społecznych.
Kluczowe grupy docelowe realizacji projektu to:
− mieszkańcy i przedsiębiorcy prowadzących działalność na terenie gminy Rychwał - jako grupa zainteresowana sprawnym, najlepiej w pełni elektronicznym załatwieniem sprawy urzędowej poczynając od złożenia wniosku aż do otrzymania decyzji,
− władze gminy - jako grupa interesariuszy, która ma bezpośredni wpływ na realizację projektu w zakresie m.in. strategicznego zarządzania projektem,
− urząd i jego pracownicy - jako grupa zainteresowana usprawnieniem pracy i procesów załatwiania spraw, ułatwieniami w wykonywaniu nałożonych obowiązków oraz możliwościami realizacji potrzeb i oczekiwań klientów oraz wyrażająca chęć świadczenia usług drogą elektroniczną przy zapewnieniu
odpowiednich środków i umiejętności.
Wdrożenie i modernizacja e-usług zaplanowanych w projekcie oraz udostępnienie ich poprzez Centralną Platformę e-Usług ma na celu przede wszystkim poprawę dostępności, jakości i efektywności usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną w Urzędzie Gminy i Miasta Rychwał, czego efektem będą korzyści dla lokalnej społeczności przez znaczne uproszczenie postępowań administracyjnych oraz ułatwienie kontaktu obywateli z urzędem.
Ponadto wśród celów projektu można wymienić:
- uzyskanie oszczędności czasowych na etapie realizacji procesów administracyjnych i świadczonych usług poprzez wyeliminowanie czasu na kserowanie, drukowanie, edytowanie i poprawianie wersji papierowych,
- skrócenie czasu pozyskiwania informacji przez interesantów urzędu gminy,
- ułatwienie dostępu osobom niepełnosprawnym do e-usług i umożliwienie im aktywnego udziału w życiu społecznym,
- poprawa warunków zarządzania i kontroli procesów, poprzez bieżący dostęp do danych online,
- znacząca poprawa jakości obsługi interesantów i pracowników urzędu gminy,
- poprawa jakości już dostępnych rozwiązań,
- zwiększenie zdolności urzędu gminy do realizacji zadań publicznych online oraz udostępniania informacji publicznej.
Planowane efekty rzeczowe (produkty) uzyskane w wyniku realizacji projektu:
Instytucje publiczne otrzymujące wsparcie na opracowywanie usług, produktów i procesów cyfrowych- szt. 1,00
Liczba podmiotów wspartych w zakresie rozwoju usług, produktów i procesów cyfrowych - szt. 2,00
Liczba podmiotów, które udostępniły informacje sektora publicznego/dane prywatne on-line - szt. 1,00
Liczba usług publicznych udostępnionych on-line o stopniu dojrzałości co najmniej 4 - szt. 3,00
Liczba podmiotów wspartych w zakresie cyberbezpieczeństwa - szt. 2,00
Planowane rezultaty realizacji projektu – 3779 użytkowników.
Całkowita wartość projektu: 923 289,19 PLN
Kwota dofinansowania UE: 646 302,43 PLN