sciezki rowerowe baner

Tytuł Projektu: Budowa ścieżek rowerowych na terenie gminy Rychwał w ramach Aglomeracji Konińskiej

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027.

Priorytet 3: Fundusze europejskie dla zrównoważonej mobilności miejskiej w Wielkopolsce

 

Działanie 3.2 Rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej w ramach ZIT

 

Przedmiotem projektu jest budowa ciągu pieszo-rowerowego w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Inwestycja polega na przebudowa drogi powiatowej nr 3240P poprzez budowę ciągu pieszo-rowerowego w miejscowości Franki, Kuchary Kościelne i Święcia (odcinek 1 Franki-Kuchary Kościelne; odcinek 2 w miejscowości Święcia). W ramach inwestycji przewiduje się budowę ścieżek pieszo-rowerowych z betonu asfaltowego o łącznej długości 2273,71 m i szerokości 2,0-2,5 m. Projekt obejmuje również roboty pomiarowe, przygotowawcze, rozbiórkowe, ziemne, budowę elementów kanalizacji deszczowej - studni rewizyjnych, wykonanie wpustów z przykanalikami, przebudowę/przedłużenie przepustów drogowych, budowę/przebudowę przepustów pod drogą, budowę/przebudowę zjazdów, budowę odcinka chodnika, budowę miejsca postoju dla rowerów, budowę miejsc spoczynkowych o nawierzchni z kostki betonowej, wykonanie przejść dla pieszych i rowerzystów, przeniesienie wiaty przystanku, budowa muru oporowego, wykonanie podbudowy z kruszywa kamiennego, montaż balustrad, montaż latarni oświetleniowych zasilanych panelami fotowoltaicznymi i turbiną wiatrową z oprawami LED, montaż oświetlenia LED, wykonanie oznakowania pionowego i poziomego, humusowanie terenów zielonych z obsianiem trawą, usunięcie ewentualnych kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną, montaż tablic informacyjnych i promocyjnych, montaż stojaków na rowery, ławki i kosze na śmieci. Zaplanowano również nadzór inwestorski. Ponadto będą realizowane działania informacyjno-promocyjne i edukacyjne na rzecz zachęcania mieszkańców do korzystania z transportu publicznego i ruchu niezmotoryzowanego (spotkania z lokalną społecznością; artykuł w prasie lokalnej; kampanie w szkołach i przedszkolach; rajd rowerowy).

Działania przewidziane w projekcie służą zmniejszeniu popytu na podróże realizowane indywidualnym transportem samochodowym. Wdrożone usprawnienia w ramach infrastruktury na rzecz zrównoważonej mobilności pozwolą na poprawę dostępności, skrócenie czasu podróży, zwiększenie niezawodności, zachowanie synergii z inwestycjami energetycznymi, poprawę warunków podróży i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Projekt ma charakter kompleksowy – zaplanowano wieloaspektowe działania mające wpływ na zmniejszenie emisji CO2 i innych zanieczyszczeń uciążliwych dla środowiska i mieszkańców oraz przyczyniające się do poprawy funkcjonowania systemu komunikacyjnego. Gmina Rychwał będzie zarządzać projektem przy wykorzystaniu struktur Urzędu Gminy i Miasta Rychwał. Po zakończeniu projektu podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie jego trwałości i kosztów eksploatacji będzie Gmina Rychwał. Efekty rzeczowe projektu obejmują 2,273 km wspieranej infrastruktury rowerowej, realizację dwóch kampanii info.- edukacyjnej, budowę 4 obiektów „Bike&Ride” oraz stworzenie 40 stanowisk postojowych w obiektach. Wydatki projektu zostaną podzielone na prace przygotowawcze, prace budowlane, wykup gruntu, działania edukacyjne, promocję projektu oraz koszty pośrednie.

Celem głównym jest wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności poprzez budowę 2 ciągów pieszo-rowerowego na trasie Franki-Kuchary Kościelne (odcinek 1) i miejscowości Święcia w (odcinek

2) wraz z infrastrukturą towarzyszącą, które usprawnią podróże wewnątrz aglomeracyjne obszaru MOF Konina.

Cel główny zostanie osiągnięty poprzez realizację następujących celów szczegółowych:

- wspieranie zeroemisyjnych form indywidualnej mobilności poprzez podniesienie parametrów funkcjonalno-technicznych infrastruktury pieszo-rowerowej;

- podniesienie świadomości oraz kształtowanie odpowiednich postaw w zakresie korzystania z transportu publicznego i ruchu niezmotoryzowanego.

Przyjęty zakres projektu w pełni umożliwi realizację założonych celów oraz pozwoli na osiągnięcie szeregu korzyści społeczno-gospodarczych, w tym:

- szersze wykorzystanie bardziej efektywnego transportu publicznego oraz niezmotoryzowanego indywidualnego;

- zmniejszenie wykorzystania samochodów osobowych;

- lepsza integracja gałęzi transportu;

- niższa emisja zanieczyszczeń powietrza, hałasu oraz niższe zatłoczenie;

- poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego;

- wzrost spójności terytorialnej, atrakcyjności inwestycyjnej i procesów rozwojowych Aglomeracji Konińskiej,

- poprawa jakości życia mieszkańców.

Zakładane efekty projektu to roczna liczba 9620 użytkowników infrastruktury rowerowej.

Całkowita wartość projektu: 4 111 771,61 PLN

Kwota dofinansowania UE: 2 229 482,79 PLN

#FunduszeEuropejskie